Polemika o topení

* * *
Tato stránka je věnována polemice k zákonu  č. 406/2000 Sb. o hospodaření energií (ve znění pozdějších předpisů - zde) a prováděcímu předpisu k němu, tj. k vyhlášce č. 194/2007 Sb., kterou se stanoví pravidla pro vytápění a dodávku teplé vody, měrné ukazatele spotřeby tepelné energie pro vytápění a pro přípravu teplé vody a požadavky na vybavení vnitřních tepelných zařízení budov přístroji regulujícími a registrujícími dodávku tepelné energie (ve znění pozdějších předpisů - zde)
__________________________________________________

* * *
Stanovisko k druhému otevřenému dopisu manželů Josefa a Jany Levových (vlastníků bytu č. 18 v sekci Meruňková 2850/9) doručenému dne 18.12.2015

Ústava České republiky (ústavní zákon č. 1/1993 Sb. ve znění pozdějších předpisů) stanoví v článku 2, odst. (4) „Každý občan může činit, co není zákonem zakázáno, a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá.“

Manželé Levovi jsou od od 24.6.2015 členy Společenství vlastníků jednotek domu Meruňková 2849/7, 2850/9, 2851/11 v Ústí nad Labem (IČ 25436341) a vztahují se na ně povinnosti uložené společenstvím vlastníků zákonem č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění pozdějších předpisů, tj. vybavit vnitřní tepelná zařízení budov přístroji regulujícími a registrujícími dodávku tepelné energie konečným uživatelům v rozsahu stanoveném prováděcím právním předpisem; konečný uživatel je povinen umožnit instalaci, údržbu a kontrolu těchto přístrojů (§ 7, odst. (4), písm. a), zajistit při užívání budov nepřekročení měrných ukazatelů spotřeby tepla pro vytápění, stanovených prováděcím právním předpisem (§ 7, odst. (4), písm. c) a řídit se pravidly pro vytápění, stanovenými prováděcím právním předpisem (§ 7, odst. (4), písm. d).

Prováděcím právním předpisem je vyhláška č. 194/2007 Sb. (ve znění pozdějších předpisů), kterou se stanoví pravidla pro vytápění a dodávku teplé vody, měrné ukazatele spotřeby tepelné energie pro vytápění a pro přípravu teplé vody a požadavky na vybavení vnitřních tepelných zařízení budov přístroji regulujícími a registrujícími dodávku tepelné energie.

Tato vyhláška zapracovává příslušný předpis Evropských společenství (Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2002/91/ES o energetické náročnosti budov) a v § 2 a 3 stanoví Pravidla pro vytápění (v § 2 jsou stanoveny průměrné teploty vnitřního vzduchu ve vazbě na projekt budovy, v § 3 jsou stanoveny podmínky pro vytápění  na nepřekročitelné limity průměrných teplot vnitřního vzduchu pro byty, tj.  teploty podle § 2 zvýšené  o 2 st. C).

V § 6, odst. (1), písm. a) jsou uvedeny alternativní možnosti provádění regulace vytápění bytových budov. V domě Meruňková 2849/7, 2850/9, 2851/11  je použita varianta regulace parametrů teplonosné látky, zejména podle průběhu klimatických podmínek nebo venkovní teploty vzduchu (ekvitermní regulace) ve vztahu k vnitřní teplotě vzduchu ve vytápěném prostoru, tj. automatická regulační stanice na patě domu, regulující tepelný spád a průtok (diferenciální tlak) teplonosné látky, zatímco v sousedním domě Meruňková 2846/1, 2847/3, 2848/5 je použita varianta regulace parametrů teplonosné látky podle zátěže, tj. automatické vyvažovací ventily na všech 18 zpátečkách, omezující nadměrný průtok (diferenciální tlak) teplonosné látky

Ani v sousedním domě si vlastníci bytů nemohou „svobodně určovat teplo ve svých bytech“, jak se domnívají manželé Levovi, ale jen v rámci výše uvedených Pravidel pro vytápění (tj. nejvýše na hodnotu nepřekročitelných limitů průměrných teplot vnitřního vzduchu).

Vzhledem k tomu že někteří vlastníci v minulosti vyslovovali požadavek „aby se v našem domě topilo jako v sousedním“, zařadil výbor do plánu oprav a údržby na rok 2014 a opakovaně na rok 2015 návrh změny regulace topné soustavy (instalace automatických vyvažovacích ventilů na všech 18 zpátečkách, včetně projektu, nového vyvážení atd.). Jednalo by se o investici v objemu 192 tis. Kč, kterou na shromáždění vlastníků v roce 2014 podpořilo jen 5,45 % hlasujících a v roce 2015 jen 4,80 % hlasujících. Realizace této investice by umožnila odstavení regulační stanice na patě domu, protože automatické vyvažovací ventily jsou schopny omezovat nadměrný průtok (diferenciální tlak) jak na hodnoty odpovídající normálnímu topném režimu, tak případně na hodnoty odpovídající nepřekročitelným limitům průměrných teplot vnitřního vzduchu (pokud by to požadovala kvalifikovaná více než 2/3 většina bytů podle § 3 vyhlášky č. 194/2007 Sb.).

Regulační stanice na patě domu je bez problémů schopna zvládnout provoz na nepřekročitelné limity teplot vnitřního vzduchu (podle § 3 vyhlášky), což se prokázalo v období leden – květen 2015, kdy tento požadavek podpořilo 47 vlastníků bytů (68,12 %, tj. kvalifikovaná více než 2/3 většina ze 69 bytů). Bohužel, tento požadavek na topnou sezónu 2015/2016 (a následující topné sezóny) podpořilo k 18.12.2015 jen 42 vlastníků (tj. chybělo 5 žádostí), což je způsobeno zejména tím, že 12 vlastníků, kteří žádost v minulé sezóně podepsali, nyní žádost ignorovalo (zabránilo dosažení kvalifikované většiny). Pokud by otevřený dopis manželů Levových přispěl k tomu, aby svůj postoj alespoň 5 z nich změnilo, lze to jen uvítat. Kdyby svůj postoj změnili včas, mohli mít „teplejší domov“ už na Vánoce 2015 a Nový rok 2016.

Co se týče negativního postoje manželů Levových k zákonu č. 406/2000 Sb. a prováděcí vyhlášce č. 194/2007 Sb. k němu, je zbytečné vést „boj“ proti proti funkcionářům společenství vlastníků, kteří platné právní předpisy dodržují. Svoje úsilí o změnu povinností, v těchto právních předpisech obsažených, by měli napřít na orgány, které o právních předpisech platných v ČR rozhodují (Evropský parlament a Rada, Parlament ČR, Ministerstvo obchodu a průmyslu). Pokud se domnívají, že výše zmíněné právní předpisy omezují jejich ústavní práva, mohou postupovat cestou ústavní stížnosti.

Co se týče odvolání volených funkcionářů z funkce, k tomu stačí svolat shromáždění vlastníků z podnětu členů společenství, kteří mají dohromady alespoň jednu čtvrtinu všech hlasů (čl. V., odst. 4 stanov našeho společenství vlastníků). Manželé Levovi disponují 1,67 % hlasů, takže jim zbývá přesvědčit ještě vlastníky alespoň 23,33 hlasů.

Ještě několik slov k plným mocím. Současné stanovy našeho společenství vlastníků umožňují na shromáždění vlastníků hlasovat jen prostřednictvím jednorázové plné moci (nikoli časově neomezené), udělené zmocněnci, jímž může být jen člen společenství (nebo společný člen), přitom jeden zmocněnec může zastupovat jen jednoho člena společenství a zmocnění neplatí pro volby orgánů společenství a jejich náhradníků (čl. V, odst. 12 stanov našeho společenství). Na dodržování těchto podmínek (a průběh hlasování) dohlíží mandátová komise, volená na každém shromáždění. Tato opatření účinně brání tomu, aby majoritu při hlasování získal jednotlivec čí úzká skupina držící „balík“ časově neomezených plných moci. Plné moci nelze použít ani při volbě sebe sama do orgánu společenství. Konkrétně na shromáždění vlastníků v roce 2015 bylo osobně přítomno 58,36 % hlasů vlastníků, včetně plných mocí bylo zastoupeno 66,67 % hlasů, tj. plné moci reprezentovaly 8,31 % hlasů, takže např. nemohly ovlivnit neschválení výše zmiňované změny regulace topné soustavy domu.

Oproti tomu stanovy Společenství vlastníků jednotek domu V Klidu 2 (IČ 25443038) žádná taková omezení neobsahují, plnou moc (a to i časově neomezenou) může předložit kdokoli (i nevlastník bytu v domě), v neomezeném počtu; mandátová komise na shromáždění vlastníků 13.5.2015 zřízena nebyla, v prezenční listině a v zápise nejsou žádné plné moci uvedeny (přestože do 3 členného výboru byli zvoleny 2 osoby, v té době nevlastnící byty v domě a jen jedna z nich byla vedena jako host). 

Vedle místopředsedy výboru, jímž byl zvolen Josef Lev (*1980, syn manželů Levových, v době kdy byl zvolen, vlastník bytu č. 18, Meruňková 2850/9) byl do výboru (statutárního orgánu právnické osoby) zvolen (nikoli „najat“, jak uvádějí manželé Levovi) jako člen Václav Ouředník (*1979, jednatel společnosti ALFA SEDAB s.r.o., IČ 25488732), který pro naše společenství vlastníků plní funkci mandatáře. Jedná se o profesionála, znalého právních předpisů pro vytápění bytových domů, což je zárukou, že zákon č. 406/2000 Sb. a prováděcí vyhláška č. 194/2007 Sb. k němu budou v plném rozsahu uplatňovány i v domě V Klidu 2 (v opačném případě by to bylo důvodem k podání podnětu Státní energetické inspekci, aby dodržování těchto předpisů prověřila). 

Údaje o výše uvedených právnických osobách si lze ověřit ve veřejném rejstříku (https://or.justice.cz/ias/ui/rejstrik-$firma) po zadání IČ.

Bez registrace a regulace dodávky tepelné energie do bytů se v dnešní době žádný řádně hospodařící bytový dům neobejde. Teplo tvoří nejdražší položku nákladů za bydlení. Z těchto důvodů jsme si v minulých letech postupně (po etapách) schválili na doporučení odborných firem následující postup vedoucí k úsporám za teplo:

1. Montáž regulační stanice (zařízení s proměnným směšovacím poměrem) na patě objektu (2000-2001 společná se sousedním domem, 2002 přestavba jen pro náš dům)
2. Výměna klasických ventilů na radiátorech za ventily s termostatickými hlavicemi Siemens (2001)
3. Zateplení pláště objektu pěnovým polystyrenem tl. 8 cm (2005-2006)
4. Stabilizace diferenciálního tlaku na patě domu a na všech 18 stoupačkách/zpátečkách, tj. seřízení manuálních vyvažovacích ventilů (2010-2012)
5. Instalace elektronických indikátorů topných nákladů (Metra E-ITN 30.2) na radiátorech (2014)

Závěrem lze konstatovat, že manželé Levovi ve svých dvou otevřených dopisech nedoložili porušení žádného platného právního předpisu České republiky, ani stanov ze strany volených funkcionářů  Společenství vlastníků jednotek domu Meruňková 2849/7, 2850/9, 2851/11 v Ústí nad Labem.

Stanovisko bylo schváleno na 34. schůzi výboru Společenství vlastníků jednotek domu Meruňková 2849/7, 2850/9, 2851/11 v Ústí nad Labem dne 20.1.2016.

* * *


_________________________________________________

* * *

Stanovisko k otevřenému dopisu manželů Josefa a Jany Levových (vlastníků bytu č. 18 v sekci Meruňková 2850/9) ze dne 29.9.2015 

Zákon č. 318/2012 Sb. (kterým se mění zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění pozdějších předpisů) stanoví společenstvím vlastníků jednotek mj. tyto povinnosti:
§ 7 odst. (4):
a) vybavit vnitřní tepelná zařízení budov přístroji regulujícími a registrujícími dodávku tepelné energie konečným uživatelům v rozsahu stanoveném prováděcím právním předpisem; konečný uživatel je povinen umožnit instalaci, údržbu a kontrolu těchto přístrojů,
c) zajistit při užívání budov nepřekročení měrných ukazatelů spotřeby tepla pro vytápění, chlazení a pro přípravu teplé vody stanovených prováděcím právním předpisem,
d) řídit se pravidly pro vytápění, chlazení a dodávku teplé vody stanovenými prováděcím právním předpisem.

Prováděcím právním předpisem je vyhláška č. 194/2007 Sb. (ve znění pozdějších předpisů), kterou se stanoví pravidla pro vytápění a dodávku teplé vody, měrné ukazatele spotřeby tepelné energie pro vytápění a pro přípravu teplé vody a požadavky na vybavení vnitřních tepelných zařízení budov přístroji regulujícími a registrujícími dodávku tepelné energie.

Společenství vlastníků jednotek domu Meruňková 2849/7, 2850/9, 2851/11 v Ústí nad Labem povinnosti stanovené výše uvedenými právními normami plní a neobchází je.
Pro vytápění na nepřekročitelné limity průměrných teplot vnitřního vzduchu v bytech je nutná kvalifikovaná většina více než dvou třetin vlastníků bytů (viz § 3 vyhlášky č. 194/2007 Sb.).

Z "určení společných částí budovy" a popisu bytových jednotek v prohlášení původního vlastníka budovy Setuzy a.s. vyplývá mj., že: 
- součástí bytu je veškerá jeho vnitřní instalace (potrubní rozvody vody, plynu, ústředního topení, elektroinstalace a pod., kromě stoupacích vedení včetně uzavíracích ventilů); tedy součástí bytu jsou i vodoměry SV/TUV, případně RTN (rozdělovače topných nákladů), viz zápis ze 12. schůze výboru dne 16.4.2014, bod 1. o), kde v bodě 1. m) je uvedeno, že nutné akce dle bodu 3)  (indikátory tepla na radiátory) a 4) (výměna vodoměrů) budou uhrazeny z finančních prostředků společenství a následně přeúčtovány na jednotlivé vlastníky. 

Proti tomuto postupu neuplatnil tehdejší vlastník bytu Ing. Josef Lev žádné námitky ani u výboru společenství, ani na 15. shromáždění vlastníků konaném 21.května 2014 (kde byl schválen plán oprav a údržby na rok 2014), ani na 16. shromáždění vlastníků konaném 11. června 2015 (kde byla schválena Zpráva o finančním hospodaření společenství za rok 2014 a vyúčtování služeb spojených s užíváním bytů za rok 2014) a konečně neplatnil ani reklamaci vyúčtování služeb spojených s užíváním bytu za rok 2014, kde byla položka EITN (elektronické indikátory topných nákladů) výslovně uvedena.

Současní vlastníci bytu převzali EITN do svého vlastnictví jako součást vybavení bytu (stejně jako radiátory, bytové vodoměry SV/TUV, vodovodní baterie a pod.) od bývalého vlastníka bytu a jen vůči němu mohou uplatňovat případné finanční pohledávky.

Práce na revizi dosavadních stanov (event. na nových stanovách) společenství vlastníků jsou ve fázi posuzování různých variant předložených mandatářem (ALFA SEDAB s.r.o.). Při tom je třeba respektovat minimálně zákon č. 89/2012 Sb., zákon č. 67/2013 Sb., nařízení vlády č. 366/2013 Sb. a novelu zákona č. 67/2013 Sb. provedenou zákonem č. 104/2015 Sb.

K otázce plných mocí je třeba uvést, že úředně ověřená plná moc není obecně potřeba ani při zastupování občana ve správním řízení před orgánem státní správy, a co se týče právnických osob, některé ji ve svém statutu (stanovách a pod.) mají, jiné nikoli a některé jen pro určité úkony (např. výplata dividend nad stanovený limit), což souvisí s tím, že úřední ověření podpisů (zmocnitele a zmocněnce) je zpoplatněno.

Stanovisko bylo schváleno na 31. schůzi výboru Společenství vlastníků jednotek domu Meruňková 2849/7, 2850/9, 2851/11 v Ústí nad Labem dne 21.10.2015 a zasláno e-mailem manželům Levovým dne 4.11.2015.

* * *

---------- Původní zpráva ----------
Od: Josef Lev
Komu: vlastislav.safranek@seznam.cz
Datum: 29. 9. 2015 21:54:13
Předmět: INFORMACE pro VÝBOR SPOLEČENSTVÍ !

Dobrý den,

považujeme s manželkou za slušnost vás informovat, jaké kroky budeme podnikat, jelikož máme důvodné podezření, že Ing. Knížek a výbor společenství porušil  zákon 318/2012 Sb. o zavedení měřičů a indikátorů tepla, v lepším případě zákon obešli, ale v tom případě podvedli nás vlastníky bytů. Postupně oslovíme Ministerstvo  průmyslu a obchodu, který zákon vydal, sdělovací prostředky, úřady, které se zabývají kontrolou, včetně finančního úřadu, ochránce lidských práv, zkrátka každého,kdo nám bude moc nějak pomoc a nebo poradit.  V případě, že by ani tohle nepomohlo, tak jsme odhodlaní po konzultaci s právníkem dosáhnout nápravu i soudní cestou. Nebude to sice hned, ale věříme, že se nápravy dočkáme, jen nás mrzí, že jsme nezačali hned po minulé topné sezoně a byli jsme tak naivní a mysleli si, že si výbor takový podraz jaký nám předvedl nedovolí. Bohužel tvrdou skutečnost jsme si uvědomili až minulý čtvrtek kdy matka předsedy výboru nám dávala podepsat žádost o navýšení teploty v bytech o dva stupně. Smutné je, že jsme  byli s manželkou tak rozrušeni, zklamaní a naštvaní, že jsme si ani neuvědomili, že jsme ten „pamflet“ výboru podepsali místo abychom to roztrhali. Jak je v dnešní době vůbec možné, kdy většina bytů, domů , úřadů, zkrátka všude kde se topí mají měřiče - indikátory tepla (v našem bývalém bydlišti jsme ho měli již léta) a svobodně si určují teplotu v bytech, tak u nás musíme žádat Ing. Knížka, pana Drugdu, zkrátka výbor, abychom měli v bytech alespoň 23 stupňů. Je na čase, aby si výbor uvědomil, že nejsme žádní bezdomovci ubytovaní na ubytovně, ale vlastníci bytů a oni že nejsou majitelé domu, ale pouze volený výbor, který my platíme a to ne špatně. Hřešíte na to, že si myslíte, že jste nenahraditelní, ale nebyli bychom první dům, kde vaši práci dělá vybraná firma a  určitě by nestála o moc víc než vy.

Uvědomujete si vůbec, že za současného stavu nám musíte bezpodmínečně vrátit částku, kterou jste nám dali zaplatit za měřiče-indikátory (mimochodem stále nemáme doklad o zaplacení). Na co jsme to platili, měřáky - indikátory jsou nám k ničemu, v našich bytech nahrazuje měřáky Ing. Knížek ve spolupráci s výborem. Zkrátka dle hesla: „aby se vlk nažral a koza zůstala celá“ jste nás podvedli a ošidili.

Dali jste nám zaplatit měřáky (ve většině domech se platí z fondu oprav), jelikož zákon nařizuje je mít, ale nadále nám určujete teplotu v bytech a tím porušujete zákon a hrubým způsobem zasahujete do soukromého vlastnictví, zkrátka si myslíte, že si můžete vše dovolit. V dnešní době nemá nikdo právo nám určovat teplotu v bytech, když budu chtít mít v obýváku př: 25 stupňů a v ložnici 15 stupňů, tak to je naše svobodné rozhodnutí, jelikož si to i zaplatíme.

Také věříme, že teď když budeme muset mít na základě nového Občanského zákoníku nové stanovy, budou podstatně jiné než současné pod kterými je podepsán pan Drugda, „bývalý předseda“, v současné době  šedá eminence výboru. Ty současné  stanovy vlastníkům bytů většinou nařizují a vyhrožují, ale práv pro vlastníky tam je minimum, stanovy jsou spíše psané pro potřeby výboru společenství. Věříme, že na základě nových stanov už nebudete  moc mimo jiné, využívat ty papírky, kterým říkáte plná moc a kde není ani ověřený podpis, zkrátka to vůbec nesplňuje kritéria plné moci. Plnou moc ano, ale tak jak má vypadat, aby se nedala zneužívat. Také bychom měli mít všichni vlastníci bytů  možnost návrh nových stanov před vlastním schvalováním připomínkovat.

S pozdravem manželé Levovi, vlastníci bytu č.18.

P.S. S tímto otevřeným dopisem se pokusíme seznámit co nejvíce sousedu a  vlastníků bytu.

* * *

Žádné komentáře: